Pre väčšinu firiem sú náklady na reklamu veľmi dôležitým faktorom, a to sa nielen pri obchodovaní s televíziou. Nižšie uvedená časť popisuje všeobecne spôsob obchodovania s televíziou, vplyv na celkovú cenu a niektoré ďalšie faktory, ktoré ovplyvnia náklady na televíznu reklamu.
Ako sa obchoduje s televíziou?
Mena, v ktorej sa obchoduje s televíziou, sa nazýva cena za tisíc (CPT), čo sú náklady na nákup 1 000 dopadov (dôležité je rozlišovať, že to nie sú náklady na dosiahnutie 1 000 jednotlivcov). Tieto CPT sú variabilné, neustále sa menia a sú zvyčajne zastúpené vo forme percentuálnej zľavy z priemernej ceny stanice (SAP). SAP je referenčná cena, na základe ktorej sa počíta väčšina nákupu a predaja televíznej reklamy.
Ako sa dostaneme k priemernej cene stanice (SAP)?
SAP je funkciou ponuky a dopytu. Ponuka v prípade televíznej reklamy predstavuje obchodné vplyvy (počet ľudí, ktorí sledujú televíziu na komerčných televíznych staniciach) a dopyt predstavuje príjem z reklamy. Ako vidno z nižšie uvedeného grafu, obe strany rovnice pracujú buď spoločne alebo proti sebe, aby tlačili ceny nahor alebo nadol.
Čo môže ovplyvniť ponuku a dopyt?
Ekonomika
Keď ideme do ťažších finančných období, marketingové rozpočty sú často krátené, čo ovplyvňuje dopyt. Široká verejnosť má tiež k dispozícii menej peňazí, čo znamená, že trávia viac času doma a zásadne viac času sledovaním televízie, čo ovplyvňuje ponuku.
Programy
Programy v televízii môžu ovplyvniť ponuku aj dopyt. Populárne programy, ako napríklad živý športový prenos, pritiahne divákov aj inzerentov a ovplyvní tak ponuku, ako aj dopyt. Programy na nekomerčných kanáloch môžu tiež ovplyvniť ponuku, pretože môžu pritiahnúť si k sebe divákov od komerčného vysielateľa.
Počasie
Vtedy, keď je doma slnečno, publikum využíva príležitosť dostať sa von z domu, čo má za následok kratší čas doma pred televízorom, čo ovplyvňuje ponuku.
Publikum
Rôzne obchodné publiká majú rôzne SAP. Ponuka a dopyt ovplyvňujú tieto ceny v závislosti od toho, koľko televízie sledujú a ako sú žiaduce pre inzerentov.
Regionálne rozdiely
Rôzne regióny majú rôzne SAP v závislosti od ponuky a dopytu v rámci daného jednotlivého regiónu. Napríklad hlavné mesto je najdrahším regiónom, na ktorý sa má inzerovať. Je to kvôli nízkej ponuke (kvôli dlhším dochádzkam, dlhšiemu pracovnému času atď.) a vysokému dopytu (kvôli atraktívnosti publika pre inzerentov).
Mesiac v roku
Náklady každého jednotlivého mesiaca sú opäť diktované ponukou a dopytom. Najlacnejším mesiacom na reklamu je január, na trhu sú malé výdavky na reklamu a publikum trávi viac času doma kvôli počasiu. Preplnené je počas Vianoc, pretože zvýšený predvianočný dopyt po reklame a ľudia sledujú televíziu viacej.
Iné ovplyvňovače nákladov
Dohodnutá zľava
Konečná cena CPT je založená na zľave voči spoločnosti SAP. Táto zľava sa zvyčajne dojednáva ročne alebo na základe kampane a zvyčajne sa posudzuje na základe dohodnutej úrovne kvality, prístupu k prémiovému programovaniu atď.
Dĺžka inzerátu
K rôznym dĺžkam inzerátov je pripojených rôzne cenové zaťaženie. 30-sekundové reklamy sú základom, z ktorými pracujeme, takže nákladový koeficient je 1,00. Akákoľvek reklama dlhšia ako 30 sekúnd je zaťažená úmerne času na obrazovke, napr. 60 sekundová reklama má dvojnásobnú cenu. Ale inzeráty, ktoré sú kratšie ako 30 sekúnd sa násobia koeficientom. 15 sekundová reklama nie je polovica z 30 sekundovej, ale napríklad dve tretiny. Vysielatelia koeficienty uvádzajú vo svojich cenníkoch.